Våra fem grundtankar
Mer fokus på det viktiga
Pedagogerna är hjärtat i skolans kvalitet, det är i klassrummen och på fritids det märks hur bra verksamheten verkligen är. När skolan är välorganiserad och allt det praktiska fungerar kan de som möter eleverna lägga mer av sin energi på elevernas lärande. Tydliga rutiner, lättillgänglig information och enklare hantering av all administrativ dokumentation gör det lättare och roligare för pedagogerna att vara de vuxna som eleverna behöver.
Dela och återanvänd
Skolorna i Sverige är mer lika än olika. Vi följer samma läroplan och det mesta som händer under skoldagen känns igen var man än är. För att skolor inte ska behöva uppfinna sina egna hjul, kan vi samla de bästa lösningarna och låna mer av varandra. Dokumenten och verktygen vi delar behöver vara lätta att hitta och enkla att redigera, så att de lätt och snabbt kan passa in i varje skolas eget pussel.
Det är inte tanken som räknas
Vi behöver inspiration och kreativa diskussioner för att vidga våra vyer, men vi måste också få saker gjorda. Det finns gott om bra stödmaterial från olika organisationer och myndigheter, men vi tror att skolorna kan fylla på med fler konkreta lösningar som de kan använda direkt. Det är när vi går från ord till handling som vi påverkar elevernas lärande.
Systematik och struktur
En skola med tydliga rutiner ger lugn, trygghet och långsiktighet – både för vuxna och barn. När den praktiska vardagen fungerar tillräckligt bra, finns det mer utrymme och energi för att pröva nya grepp och idéer. Då blir ordning och reda är inte en begränsning, utan själva förutsättningen för kreativ utveckling. Det är också roligare att jobba med verktyg som verkligen fungerar och som gör det lättare att hantera det oväntade.
Mer ledstänger än ramar
Det behövs mycket frihet för att engagerade pedagoger ska kunna hitta alternativa vägar och vilja utveckla nya metoder. Att erbjuda stöd, hellre än att peka med hela handen, ger utrymme för uppfinningsrika alternativ och inbjuder till nyfiken delaktighet. Rutiner ska vara en hjälp som gör oss mer effektiva, inte regler som bromsar vår kreativitet. En bra ledstång tvingar inte, den finns att tag i för sådant som är svårt eller sådant man inte gör så ofta.